Monday, October 3, 2016

Muhasabah

Terduduk aku di segenap ruang
masih memikirkan setiap peluang
yang tertinggal jauh di lautan
sukarnya untuk mencapai
kejayaan dan impian

suatu hari,
aku selalu fikir
kemana haluan untuk aku gadaikan
dan perjuangkan
yang mana satu untuk aku utamakan
sedangkan yang ada sudah ke arah kejayaan
tapi masih berombak ke penghujung lautan

perjalanan yang aku lalui
perit dan susah adalah pada titik permulaan
bila berada di pertengahan
keperitan bertukar menjadi kesungguhan
lalu kegembiraan terus mekar
sehingga hari ini

mengekalkan satu potensi dan posisi
bukanlah sesuatu yang mudah
kerna dalam setiap perkara yang kita lakukan
pastikan ada pembahagian keperluan
untuk kita utamakan

nikmat sementara ini
kalau bukan kita untuk jadikan yang terbaik
jangan berharap pada yang Esa untuk beri segala
kerana Dia sentiasa lihat usaha

sebab itu kunci kejayaan perlu ada
usaha, doa dan tawakkal
bukan kosong bicara ya
selit bersama keihklasan yang kita bawa
dan isi yang sangat bermakna
kadang-kadang benda yang kita tak pernah jangka
Dia beri

Alhamdullilah

kepada semua,
mohon ada semangat juang
dalam apa jua musibat dan muslihat
kerna kehidupan kita ujian

Salam Maal Hijrah.

No comments: