Saturday, September 16, 2017

Bunga

Di bawah pohon rimbun kehijauan
Jika dihenjut pasti gugur daun kekeringan
jelas warna kuning kemerahan
lalu ia berlalu terbang
di bawa angin layang-layang

tiada yang kekal
untuk aku simpulkan kisah semalam
kerna yang hadir lagi menyenangkan
malah teratur kemas di setiap laluan ke hadapan
dan ia keajaiban untuk aku teruskan
perjuangan yang penuh dugaan

Setiap apa yang aku idamkan
Tak mungkin sama seperti semalam
jika ke kanan mungkin ada pertambahan
jika ke kiri seperti ada yang persetankan
Impian ini jika dikira setiap satu helaian
persis bunga-bunga yang tumbuh mekar
semuanya pasti indah belaka
lagak seperti permaisuri di atas awan
dipercik bau wangian

impian yang pernah aku catitkan
pada setiap cebisan bunga-bunga mekar
entah berapa kali aku ceraikan
satu demi satu
malah wangian yang indah
hilang dibawa angin lalu
tanpa ada rasa belas kasihan
untuk aku
yang sentiasa punya impian

dan aku tahu kadang-kadang
walau kita berusaha untuk miliki satu impian
jika tiada redha dan izin-Nya
pasti tiada hasil yang memuaskan
kerna Dia adalah sebaik-baik perancang

maka teruskan berusaha
titipkan doa
untuk setiap impian
yang pernah kita idam
semoga ia milik setiap insan
Insyaallah.

No comments: