Tuesday, April 7, 2020

Titik Permulaan

Berpijak aku ditanah komunis ini 
memberi satu rasa kagum yang tak pernah aku impi 
nikmat ini 
tiada siapa yang mampu beri 
selain Dia yang Maha Pemberi 
ketika ini
jika aku jatuh sekali lagi 
Kau berilah kekuatan untuk aku 
bangun kembali 
dari permulaan yang sukar 
hingga pertengahan yang masih terasa 
seperti di dalam mimpi hari hari 
dan aku semestinya berusaha
untuk pengakhiran yang Kau redhai 
yang terbaik aku yakin dari Mu 
yang senget kanan dan kiri
aku pasti 
dari hamba Mu yang hina ini

hari ini 
tiada harapan yang aku impi 
tiada ganjaran yang ingin aku curi 
cukupah kekuatan dan kesabaran 
untuk aku bangun 
dan kejar kembali 
apa yang pernah aku impi 
suatu ketika dahulu 
sukarnya waktu itu 
kecewanya waktu itu 
besarnya pengorbanan itu 
untuk aku insan yang dahagakan ilmu 
ilmu ini bukan untuk aku simpan sendiri 
tapi 
untuk aku kerjakan nanti 
untuk anak anak tujuh generasi 
yang mungkin tak akan aku jumpa
di dunia ini 
tetapi biarlah ilmu ini
bermanfaat untuk semua yang mengerti 
sukarnya permulaan hari ini
untuk kejayaan yang setia menanti 
di hujung hari 
Insyaallah. 

Todman Ave, Kensington 
7 April 2020
3.30pm 

No comments: